Sabtu, 14 Ogos 2010

Bahaya mengabaikan Ulama’

Diriwayatkan dari Nabi Muhammad s.a.w :
“ Barangsiapa yang meremehkan lima perkara, maka dia akan rugi lima perkara, iaitu barangsiapa yang meremehkan para ulama’ maka rugi agamanya: barangsiapa meremehkan umara (para pemimpin) maka rugi dunianya: barangsiapa meremehkan jiran-tetangga, maka rugi manfaat-manfaatnya: barangsiapa meremehkan kerabat-kerabatnya, maka rugi kasih sayangnya, dn barangsiapa meremehkan isterinya, maka rugi kemanisan hidupnya”.

Mengabaikan ulama dapat mengakibatkan kerugian agama, sebab para ulama adalah sumber pengetahuan agama dan mereka juga pewaris nabi. Orang yang menghormati dan memuliakan ulama akan terjaga agamanya. Kerana selain mendapat berkat daripadanya juga akan mendapat bimbingan dan tunjuk ajar ulama’

Dan Rasulullah s.a.w bersabda lagi :
“Sekali melihat kepada wajah orang yang berilmu, lebih aku sukai daripada beribadah satu tahun, penuh puasa siangnya, solat malam harinya”

“ Mahukah kamu sekalian aku beritahukan tentang siapa yang paling mulia diantara penghuni syurga?” Jawab para sahabat: Bahkan kami ingin tahu ya Rasulullah, Sabda Rasulullah : “ Adalah ulama-ulama, ajli ilmu dari umatku”

Sekarang jelaslah bahawa ilmu itu permata, yang lebih mulia daripada ibadah, tetapi ibadahpun tidak boleh tiada, ianya mesti dikerjakan yang disertai dengan ilmu. Jika tidak demikian, ilmunya itu akan menjadi debu yang berhamburan ditiup angina, sebab ilmu itu ibarat pohon dan ibadah ibarat buah, yang menjadikan pohon lebih mulia, kerana pohon itu pokok, tapi manfaatnya ialah buahnya. Oleh kerana itu, tidak dapat tidak, manusia mesti mempunyai kedua-duanya, yakni ilmu dan ibadah.

Oleh yang demikianlah al-Hasan al-Basri ada berkata :
“ Tuntutlah ilmu, tapi tidak melupakan ibadah dan kerjakanlah ibadah tapi tidak boleh lupa pada ilmu”

Adalah jelas bahawa manusia itu mesti memiliki kedua-duanya (ilmu dan ibadadh), bagaimanapun yang lebih diutamakan lebih dahulu ialah ilmu, sebab ia adalah sesuatu asas dan sebagai petunjuk. Bagaiman akan dapat beribadah jika tidak mengetahui cara-caranya? Kerana itulah Rasulullah s.a.w. bersabda sepertimana berikut :

“Ilmu itu imam bagi amal, sedangkan amal adalah sebagai makmumnya”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan